I fjor tilbrakte tre av våre fartøyer sommermånedene nordover i russiske farvann, mens tallet i år mer enn dobler seg til syv fartøyer.
De heldige fartøyene som vil utforske Karahavet er PSVs Normand Supra, Normand Surfer, Normand Serenade, Normand Sitella, Sea Spear og AHTS Far Sigma.
CSV Normand Jarl seiler også mot arktiske farvann, men på et annet oppdrag enn de andre seks fartøyene og lenger øst og sør nær Yamal-halvøya.
Områdene er dekket av is nesten hele året og de få månedene havet er fritt for is, er offshoreaktiviteten veldig opptatt før driften igjen stopper på grunn av is og grove værforhold i oktober / november.
Skipene som er involvert er alle Ice (C) klassifisert og har blitt oppgradert og har nå Polar Code Ship Certificate.
I tillegg til is og tid, er avstanden også forskjellig fra de fleste andre offshore-lokasjoner.
Murmansk havn er den logistiske basen med boreplassene 500-750 nautiske mil unna.
Det tilsvarer avstanden fra Stavanger til Nord-Spania, og det tar 3-4 dager å seile en vei.
Forlater Nordsjøen
Normand Serenade, Normand Sitella, Sea Spear og Far Sigma har alle drevet med spotmarkedet i Nordsjøen, mens Normand Jarl har jobbet med prosjekter for fornybar energi.
Skipene Normand Surfer og Normand Supra kom nylig tilbake fra Middelhavet der de støttet Saipem på Tap-prosjektet deres.
I tillegg til syv fartøyer som drar nordover, er tre fartøyer også på vei sørover.
Far Sapphire vil seile mot vest-Afrika for å støtte en FPSO-installasjon, mens Normand Prosper og Normand Drott vil følge kort tid etter til Sør-Afrika for deres langsiktige kontrakt med selskapet Total for å støtte Odfjell-riggen Deepsea Stavanger Forberedelser for avgang av 10 fartøy samtidig, skjer ikke ofte.
Vi er begeistret for å komme i gang og takknemlig for kundene for hvordan de har ansatt oss.
Vi ønsker mannskapet på alle 10 fartøyer en jevn seiling.
Dette skriver Solstad i en pressemelding fredag.