Fredag morgen lanserer Skudenes Bryggeri i samarbeid med skjeggproduktet Graabein sin egen cola.
Dette er i første omgang et prøveprosjekt for å se hvordan produktet blir tatt i mot hos publikum.
Vi har til nå laget 90 liter brus, og mer vil det bli dersom salget er bra.
Svein Andrè har klar essens til 360 liter brus til om dette skulle bli en suksess.
Gaabein har komponert essensen vi bruker, mens vi tar oss av produksjonen.
Dette er hovedsaklig Graabein sin cola, men vi har vært med i prosessen for å komme frem til det ferdige produktet.
Dette er et samarbeid vi har hatt i ca 1 års tid.
Det startet med at vi lagde spesial-øl smaksatt med lavendel til Graabein, og så har bare samarbeidet fortsatt.
Vi har helt siden starten ønsket å lage brus som et alkoholfritt alternativ, forteller daglig leder i Skudenes Bryggeri Svein Andrè Waage.
Waage har hatt med seg noen flasker av brusen når han har vært på oppdrag for bryggeriet, og brusen har falt i smak hos testpersonene.
Tilbakemeldingene er fantastiske og det er spennende.
Den nye colaen vil i første omgang bli solgt i Gulating sine butikker på Karmøy og i Haugesund og selvfølgelig i Skudenes Bryggeri sin egen butikk.
Dersom folk vil ha denne colaen vil vi nok få den inn hos Snørteland i Skudeneshavn og hos Hauge`n på Åkra siden de allerede har våre produkter, sier Svein Andrè.
Når vi sier vi har vår egen cola så vil den selvfølgelig bli sammenlignet med Coca Cola eller Pepsi, men vi håper vi har et produkt som folk vil like.
Og vi leker med tanken på å lage andre typer brus også om colaen skulle bli populær, avslutter Waage.
Capo og Flux soda
Skudeneshavn har også tidligere hatt egen brusfabrikk.
Mange husker nok brus som Capo, Flux soda og Champange.
I 1955 kjøpte Karl Thorsen Skudenes Brusfabrikk av far til tidligere Skudenes-ordfører O.M. Wikre.
Karl som nå er 90 år forteller om bruseventyret.
Vi drev brusfabrikken frem til 1995 da vi ble pensjonister.
Det var ingen av våre barn som var interesserte i å overta driften og vi ble derfor nødt til å legge den ned.
Mye av årsaken til at vi måtte avvikle var konkurransen der de store bryggeriene solgte brus til priser vi ikke klarte å konkurrere mot.
De store presset rett og slett oss små av banen.
Alt har vel sin tid, avslutter Karl Thorsen.