Espen slutter som rektor etter sommeren

Like før jul informerte rektor ved Sørhåland Barneskole, Espen Berg, de ansatte ved skolen om at han etter endt skoleår vil leverer inn nøkkelen til rektorkontoret for å tre inn i pensjonisttilværelsen.
Espen startet som lærer i 1984 ved Skudenes Ungdomsskole hvor han arbeidet frem til 2011, med unntak av to år på tidlig 90-tallet. Ett år hvor han og familien bodde i Finnmark og jobbet for Normisjonen, før de pakket bilen igjen og la i veg sørover mot kjente trakter. Han hadde også ett år som jobbrotasjon ved Skudeneshavn skole i 03/04.
Vel hjemme i Skudeneshavn jobbet jeg 1 år ved gamle Sørhåland skole som lærer, før jeg begynte på ungdomsskolen igjen, forteller Espen.
Etter mange år som lærer ved ungdomskolen, en periode som rådgiver, og de siste årene som inspektør, ble det kjent at Sørhåland skole slik den var skulle legges ned i 2011.

Å bygge opp en skole fra start fristet veldig
Jeg måtte tenke på det, men det fristet veldig, minnes Espen før han fortsetter å fortelle.
Det å kunne være med å bygge opp en en skole fra bunn av virket egentlig spennende. Her skulle jeg som rektor ansette folk og være med å sette premisser på hvordan jeg så for meg skolen. Hvordan vi kunne forme hverdagene både med tanker og pedagogikk. Ja, hele hele den pakken fristet veldig, sier rektor Espen.
Men det var litt skummelt også. Det å gå fra en trygg arbeidsplass i kommunen hvor jeg hadde mange års ansiennitet, til å så starte på nytt var en overgang.
Vi var en god motivert gjeng som kastet oss rundt, og jeg kan vel oppsummere disse årene som et eventyr fra første stund, sier Espen.
Det har vært spennende og utfordrende, men samtidig veldig givende å jobbe her.

Hadde jeg visst hva jeg gikk til hadde jeg nok vært mer skeptisk.
Det gikk nok et års tid før jeg så hvor mye ansvar og jobb jeg hadde tatt på meg.
Jeg visste sånn noenlunde hva en rektorjobb var, men det fulle og hele bilde fikk jeg i løpet av det første året.
Som rektor har man jo ansvar for alt. Alt fra hver enkelt elevs ve og vel, skolens økonomi, de ansatte og faglige krav og regler fra direktorat og statsforvalter.
Det har vært mye hardt arbeid.

Når man jobber med så mange ulike mennesker så er det krevende. Alle, både ansatte, elever og foreldre som har forventninger og stiller krav til å bli sett med respekt.
Å klare å ha oversikten over alt ansvaret som følger med rektorjobben og følelsen om jeg strekker til, er nok det som krever mest.
Dette er ikke noen jobb hvor man møter halv ni og går hjem klokken to, mandag til fredag.
Espen forteller at det aldri er 100% fri. Det er alltid noe. Det kan være foreldre eller elver som tar kontakt, vikarer som må skaffes eller eposter som må svares på. Men det er en del av den pakken jeg sa ja til når jeg tok jobben.


Hva er det beste med å lede en privatskole ?

Friheten, kommer det kontant.
Hvis jeg har kommet på noe bra eller gøy klokken 12, så kan jeg sette det ut i liv 12:05, sier Espen.
Det er ikke noe tungrodd system over oss som må behandle ideer og forslag, med ukesvis med behandlingstid.
Så lenge vi holder oss innenfor lover og regler så er vi fri til å gjøre det vi synes har vært til beste for elevene og ansatte.
Uteskole, turer i nærmiljøet, temadager, lage forestillinger og filmer.
For meg så har det vært viktig å kunne forme en skole hvor alle synes det er gøy å være. At elevene kan se at lærerne også kan være med å tulle og leke.
At man trenger ikke ta seg selv og alt så veldig høytidelig.


Korona

Espen forteller at den mest krevende perioden i hans 11 år lange rektorkarriere var da landet ble stengt ned på grunn av koronapandemien;
stadig nye regler man måtte forholde seg til. En enorm kabal med logistikk rundt hjemmeskole, hvem som kunne være på jobb til de ulike tidene og mange syke folk, forklarer Berg.
Man trodde at pandemien skulle være over i løpet av noen uker, men så ble det flere år.
At dette kom på toppen av alle de vanlige arbeidsoppgavene. Det var en veldig slitsom periode.
Det er ledelsen sitt ansvar at skolen skal fungere, og da var det bare å brette opp ermene og gjøre jobben.


Pensjonisttilværelsen ?

Når spørsmålet fra undertegnede kommer om hva han skal finne på fremover, blir Espen litt tankefull. Fra å gå fra full jobb til nå å skulle bli pensjonist er en stor overgang.
Jeg har mange uleste bøker, hytte, båt og hage. Så jeg tror nok jeg skal klare å fylle dagene. Dessuten har jeg som mål å lære meg italiensk; elsker språk og spesielt klangen i det italienske.
Det har ikke vært noe lett avgjørelse om å tre til side, men jeg bestemte meg for at nå er det greit å gi stafettpinnen videre.
Nå står nybygget på skolen snart ferdig, og jeg føler at det ligger veldig mye klart for den som skal overta.
Sørhåland barneskole har vært en så stor del av meg, og den vil nok følge med meg resten av livet også, så jeg vil nok følge med på hvordan det går osv, selv om jeg ikke styrer skuta, sier Espen.


Vikarprest ?

I tillegg til å være utdannet lærer, er Espen som kanskje ikke så mange vet også tilnærmet utdannet prest.
Berg har vikariert flere steder i landet oppgjennom årene, og ser ikke bort i fra at han kan komme til å ta på seg noen slike oppgaver igjen nå når han blir pensjonist.
Det er jo prestemangel flere steder, sier Espen.

 

Ser på skolen som en trygg og god arbeidsplass 
Den som overtar rektorjobben ved Sørhåland Barneskole kommer til en trygg og god arbeidsplass.
En flott skole med dedikerte ansatte som gjerne går de ekstra meterne for skolen, fantastiske elever og samarbeidsvillige og støttende foreldre. Styret består også av flotte mennesker som vil alt godt for skolen.
Det er en veldig frihet med å lede en privatskole.
Den avtroppende rektoren regner med at styret tar de riktig vurderingene og finner den rette arvtageren.
Jeg håper at den som får jobben har ønsker om å være her over tid og virkelig brenner for skolen, de ansatte og elevene, avslutter Espen.

 

 



Lokal annonse :

Du vil kanskje lese...