Johannes Solstad fyller 90 år

Johannes Solstad fyller 90 år i dag, 4 august.

Få andre har vært med å utvikle norsk skipsfart i samme grad som ham. På selve jubileumsdagen er Solstad Offshore landets største offshorerederi med nær 4.000 ansatte. Rederiet en global aktør av første rang i sitt marked. Men det begynte ikke her.

 

Det begynte selvsagt med fødselsdagen den 4. august 1930, men kanskje skal vi hoppe frem til 1947 da Johannes som sekstenåring var med faren på islandsfisket om bord i kutteren «Ivan». Likevel tok det litt tid før han bestemte seg for å bli sjømann. Han hadde egentlig ikke noen utferdstrang. Han gikk på realskolen, og det var først da Johannes Solstad begynte på gymnas i Stavanger, at han skjønte han ville til sjøs.

 

Dette er forskjellen på Karmøy og Haugesund. Johannes Solstad la grunnlaget for sin karriere som skipsreder med utgangspunkt i erfaringene fra sjøen. Han var sjømann, mens rederne i Haugesund var forretningsmenn. I 1964 møtte Johannes Solstad for første gang i Haugesund Rederiforening. Det var på julebordet, og han husker fortsatt at litteraturprofessor Francis Bull holdt foredrag.

 

Ingen ble imidlertid en bedre forretningsmann enn Johannes Solstad. Og ingen har vært mer trofast mot Haugesund Rederiforening enn Johannes Solstad. Han har deltatt på hvert eneste julebord i foreningen siden 1964.

Det var dette året han etablerte Solstad Rederi. Selv klarte han å stille med 150.000 kroner av egenkapitalen. En polsk forretningsmann ved navn Synek Drotkowski bladde opp 400.000 kroner, eller 40 prosent av kapitalen. Johannes Solstad hadde truffet Drotkowski på Madagaskar der Johannes var maritim inspektør for Scandinavian East Africa Line, et datterselskap av Amerikalinjen hvor han hadde seilt. Til slutt stod 38 personer på aksjonærlisten. Johannes Solstad hadde gått rundt til venner og kjente på Karmøy og i Haugesund. 

I dag er antallet aksjonærer i Solstad Offshore nær 10.500.

 

Solstad Rederi kjøpte i 1964 sin første båt med det 25 år gamle stykkgodsskipet «Prosper». Hun målte 8.700 dødvekttonn og ble nå omdøpt til «Soldrott». Johannes hadde kontor i loftsetasjen over «Jernvaren» i Skudeneshavn, og når det var telefon til ham, ble det meldt med en stokk i taket fra butikken under. Skipsrederen hadde nemlig ingen telefon selv.

Det som begynte med innkjøp av second-hand tørrlastskip for fart særlig på Østen i 1960-årene, utviklet seg over nybygde semicontainerskip ved verft i Øst-Tyskland fra tidlig på 70-tallet og gjennom hele årtiet, til storstilt satsing på offshore fra 1974. Det er som offshorerederi de fleste kjenner rederiet som fra 1997 fikk navnet Solstad Offshore. Dette året ble nemlig Solstad notert på Oslo Børs, blant annet for å kunne satse mot det voksende subsea-markedet. Johannes Solstad ville at rederiet skulle ha en ledende posisjon offshore med avanserte spesialfartøy. Da trengtes mer kapital.

 

I 1999 overlot Johannes Solstad ledelsen av driftsselskapet Solstad Shipping til sønnen Lars Peder, og i 2002 ble Lars Peder Solstad konsernsjef i Solstad Offshore. Men i årene som har gått etter dette, har Johannes fulgt godt med. Han har fortsatt egen kontorplass i rederibygget som kneiser på Neset ved innseilingen til Skudeneshavn, og i den krevende tiden rederiet har vært gjennom fra offshorekrisen rammet i 2015 til en refinansieringsløsning nylig falt på plass, har han vært en viktig samtalepartner og medspiller for sønnen.


Skrevet av: 

Sverre Meling jr. – Haugesund Rederiforening / Maritimt Forum

 

 



Lokal annonse :