Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir utrykk for skribentens meninger og holdninger.
Du kan selv sende inn leserinnlegg til SkudenesNytt på epost her eller til inboksen på Facebooksiden.
LESERINNLEGG: Skudeneshavn i 2050
Du skal plante trær du aldri vil stå i skyggen av
Det var natt til 1. desember 2024, og en sår hals vekket meg klokken 04.00, og jeg fikk ikke sove igjen.
Tanker om Skudeneshavn kom til meg, og jeg begynte å tenke litt rundt potensialet i denne byen, og hva som kan gjøres.
Mye er tenkt før, men jeg tenkte fremdeles at mine tanker er verdt å få ned på digitalt papir.
Om dagen er det en sentral tanke i mitt hode: Alt starter med tanken. Det er ingen nyvinninger, byer, institusjoner, infrastruktur som ikke startet med en tanke.
Nedleggelsen av ungdomskolen startet også med en tanke, en tanke om å «spare» penger ved å kutte hovedpulsåren i vår lille by.
Vi får de politikerne vi fortjener, men vi kan også få til mye uten dem. Skudeneshavn har alltid klart å omstille, selv om vi var litt sent ute da damp tok over for seil, og vi mistet tronen til Haugesund.
Sånn skjer. Nå handler det om overlevelse og frykten for en lang og smertefull «død». Det trengs et fremtidshåp, troen på at Skudeneshavn fremdeles er byen i våre hjerter også om 100 år.
Jeg mener at Skudeneshavn er den eneste storbyen på Karmøy.
De andre byene er steder som har økt folketallet mer enn oss, men de har aldri vært storbyer slik Skudeneshavn en gang var.
Jeg tror dette er en grunn til at vi alltid har klart å få til større ting, og at dugnadsånden er sterk: stolthet! Vi er stolte av alt vi får til, og det er en sterk tilhørighet til lokalsamfunnet. Vi har alltid bokset over vår egen vektklasse.
Men hvordan bygger Skudeneshavn den fremtiden som skal til for å nå det magiske tallet på 5000 innbyggere?
Joda, innen 2050 er det 5000 innbyggere, selv om dette kan være vanskelig å forestille seg. Dette handler om villet politikk, altså om politikerne vil dette. Det er nok plass, relativt rimelige tomter, så det er mulig. Men hva må til?
Først og fremst må frykten slippe tak. Troen på at det blir bra må vinne over frykten, slik at fremtidsoptimismen slår rot og kan sette i gang modige investeringer og endrede tankemønstre.
«Handla hima» er et godt eksempel på dette, for å dra til Haugesund for å shoppe ting man kan handle lokalt sager av grenen vi sitter på. Det begynner i det små, men det må være en samlet bevissthet om dette.
Unique selling point(USP) er et begrep fra salg og markedsføringsbransjen. Hva er Skudeneshavn sine USP? Hvorfor skal folk bo her, og hvorfor skal folk være turister her?
Det er mye å ta av: Atmosfæren, kulturen, historien, folkene, kunstnerne, kompaktheten, festivalene, strendene, naturen, golfbane, bunkersanlegg, sentrum, spisesteder, snart nytt bilfritt sentrum, cruise-anløp, indre havn, Bade-Olena og mye mer.
Alt dette finnes, og det kan selges mer enn det gjør allerede. Vi tar ofte våre USP for gitt fordi vi kjenner det, men for de som kommer utenbys fra er vår hverdag, magi for dem, på linje med kjente turistmål i verden. Vi ser ikke vår egen storhet.
Og dette er det som finnes, og det finnes også en ekstrem oppside av muligheter. Jeg vet ikke hva som allerede er tenkt her jeg sitter i Oslo på 12. året, men dette er bare tanker når jeg lå og grublet. Her er det bare å tenke stort nok, for det koster ingenting å tenke større:
- Badeland på størrelse med Østfoldbadet. Det skal være et badeland på Haugalandet og det skal være i Skudeneshavn, etter inspirasjon av Heine Birkeland. https://ostfoldbadet.no/
- Konserthus/musikkskole på Spar 2000 tomta, med store åpne flater ut mot havnebassenget og sal der selve bygget står i dag. Skudeneshavn er Karmøys kulturhovedstad og et slikt hus kan like gjerne ligger her som på Åkra eller Kopervik.
- Kyststi fra Sandholmen Fredtun. Å lage en dagstur langs kysten vil være en magisk opplevelse og en turistattraksjon. Gjerne i Fjellaget regi med støtte frå DNT med merking og skilt og rute i UT-appen.
- En eksotisk park på grøntarealet over veien fra Ebeneser. Støyskjerming fra vei, slik at det blir en oase å kunne trekke seg tilbake og ha små arrangementer, gjerne en fontene og en buldrevegg på fjellet. Ei unike «solhåla»
- En salelitt-campus fra Stavanger universitet innen digital serviceledelse, hotelledelse eller reiseliv i endring. Det er soleklart at Skudeneshavn skal ha studenter som jobber med reiseliv. De kunne drevet turistinformasjonen og kommet med nye spennende ideer. Å få universitets status vil hjelpe mye på tilflytting, og uteliv (og kanskje flere barn 😉). Dette vil kunne hjelpe på å få noen avganger med hurtigbåt.
- Live rollespill for hele familien som strekker seg over en hel dag. En unik mulighet for å dra turister gjennom byen der vi ønsker dem, og en mulighet til å legge igjen penger. Dette er veldig populært og sørger også for flere overnattinger. Potensielle spill:
- Det spøker i gamlebyen
- Skipper Worse
- Tåkelurens far
- Tyskerne kommer (Trivarli og Syre fort)
- Bucketlist på en dag: besøke kjente landemerker som månestein, ja/nei benken, damå i parken, Statuene i sentrum, etc
- Huldra i skogen (utforske Almannamyr, Nauthidlaren og området rundt golfbanen.),
- Leken som forsvant, der man tar med de minste fra lekeplass til lekeplass på jakt etter et eller annet
- Sildå kjeme, et spill om hvordan det var når 20.000 mennesker bodde i Gamle Skudeneshavn under Sildefiske
- Six on the beach, besøke seks lokale strender/badesteder på en dag
- Korte spill for cruiseturister
- Det er bare fantasien som setter begrensninger her
- Mange (barne)familier drømmer om rolige ferier, og da kan det være lurt å tilby hotell, alle måltider, opplevelser og muligens noe annet for 7999 for hele familien. Skudeneshavn er en by som passer godt for barnefamilier, og de er ofte villige til å bruke penger på gode opplevelser.
- https://www.visitskudeneshavn.com/ er en veldig bra side med masse info, men kanskje enda mer info om de skjulte perlene, det unike, det som bare noen få vet om. Søkeordsoptimalisering er veldig viktig om dagen, for å haven lenger opp i søkelisten til google.
- Tripadvisor er viktig for å flere besøkende. Om man søker på Ting å gjøre med barn i Rogaland på Tripadvisor, så kommer ikke Skudeneshavn opp av de 73 treffene som er der. Tripadvisor er det mange bruker for å planlegge ferien, og da er det viktig å vise igjen. Man kan selv legge inn aktiviteter, og så sørge for at folk rater tilbudet etterpå. Ref pakketurisme lenger opp.
- Parken er flott, og det å ha en mini-skog langt ute i havgapet er unikt. Har hadde det vært magisk med en klartrepark som de har mange steder i Norge, blant annet Nedstrand https://nedstrandfjordresort.no/aktiviteter/hoyt-lavt-nedstrand-klatrepark/ Dette vil være en turistmagnet, og det er så lett tilgjengelig.
- Turistavgift på 100 kroner for å besøke gamlebyen vil generere 2-5 million i inntekter, og det er jo faktisk en unik ting vi har, så hvorfor skal de ikke betale for det? Da får de selvfølgelig kart, hefte og gratis inngang i app med guidet info, f.eks. Årlige inntekter vil komme godt med når det gjelder å øke trykket på markedsføring siden Karmøy kommune ikke har så mye penger om dagen.
Dette var tanker som kom inni mitt hode, sikkert fordi jeg skal hjem neste uke og besøke familien.
Jeg er jo glad i Skudeneshavn selv om jeg flyttet derifra. Så denne teksten er ikke en kritikk, men forsøk på å løfte og gi tro på at det er et stort potensial.
Jeg tror løsningen er å få ungdommen på banen, la dem få drømme litt. Kanskje hjelpe dem å starte opp mini-bedrifter, la dem få eierskap til byen.
Jeg tror det er fult mulig å få flere hundre arbeidsplasser knyttet til turisme i Skudeneshavn, innen kort tid.
Hva med en entreprenørskaps-konkurranse for de under 30 år?
Førstepremie 100.000, andre 50.000, tredje 30.000, fjerde 20.000. Da snakker vi insentiver for å komme opp med skikkelige prosjekter som kan skape omsetning og aktivitet.
Om vi vil ha en levende by, så er ikke 200.000 en stor sum å investere i ungdommen. Det er mange industrieventyr i Skudeneshavn, så dette hadde vært spennende.
Jeg stiller gjerne opp som mentor ved behov. Jeg tenker da større entreprenør-ideer som kan utvikles til større kommersiell drift, ikke å selge nips på internett.
Nye innovative løsninger som vi over 40 kanskje knapt nok forstår. Mange av kulepunktene over er potensielle ideer som kan utvikles videre i en slik konkurranse.
For at vi skal få 5000 i Skudeneshavn innen 2050, må vi våge å tenke tanken at dette er mulig. Og det er mulig. Krevende, men mulig.
Jeg har nok noen år igjen i Oslo så lenge ungene går på skolen, men etterpå vet man ikke.
Per nå kan jeg i hvert fall bidra med mine tanker, og det gjør jeg. Så på to timer har jeg ufiltrert skrevet denne teksten, og velger å sende den inn uten å gruble, men leve i tillit til at den blir mottatt som den blir, fordi at jeg vet at mine intensjoner gode. Jeg bryr meg om Skudeneshavn, og jeg ønsker at det skal være en levende by i uoverskuelig fremtid.
De er mange ting som syntes umulige, men som var mulig likevel.
Tankens kraft er større enn vi tror, så det er viktig hvordan vi tenker. Om vi kan tenke det, kan vi oppnå det.
Skrevet av Øyvind Sandve