Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir utrykk for skribentens meninger og holdninger.
Du kan selv sende inn leserinnlegg til SkudenesNytt på epost her eller til inboksen på Facebooksiden.
I våres leste jeg en ett intervju av Ståle Landaas (Skudeneshavn Næringsforening) gjort av H-Avis.
Det var i forbindelse med den annonserte mulige flyttingen av helsestasjonen.
I den anledning uttalte Ståle omtrent dette “om man trekker for mange pinner ut av tårnet så raser det”, noe jeg forstod som metafor over at man ikke så godt kan predikere hva som konkret skal til, før at mye raser sammen på en gang.
Raser mye kan det bli så uendelig tung å bygge opp igjen.
Det har egentlig historien vist oss. Samtidig har vi vist oss selv at vi flinke til å kjempe for og til stille opp for perle sommer byen vår.
Mye positivt har skjedd siden den gang og heldigvis så forble helsestasjonen her i Skudeneshavn.
Men når Nye Andreas Larsen annonserte at de ikke lengre fant grunnlag for videre drift kjente jeg på en ‘vond klump imagen’.
Det ble noe veldig fundamentalt symbolsk over den saken. Sum allikevel var det disse ting i sum som skulle til for å ‘vekke meg opp av dvalen’!
Det er på tide å tenke mer føre var vs ‘dette rir vi av, dette også’. Det gror seg taktfast inn til å bli konsensus.
Lekeplass i havn ?
I anledning av at det ble etablert en Facebook gruppe som ble kalt “Sommerbyen Skudeneshavn” begynte tankene å surre.
Den 13 Aug skrev Gunn Haaland en inspirerende innlegg på FB gruppa ‘ Du vett atte du e fra Skuddnes når…’.
Ut i fra det og de kommentaren som kom der, begynte hodet å spinne her.
Lekeplass i havn var det flere som lanserte, i svar under innlegget til Gunn og enda flere som applauderte (meg inkludert).
Lekeplass og møteplass tenkte jeg og hentet frem ett kartbilde av Skudeneshavn (via Norgeskart.no) ‘Havn’ er ca 2000 kvm, kom jeg fram te (via Norgeskart.no).
I dag blir ca 45% av det arealet borte i vei og parkering. De resterende 55% er delt opp i tre områder. Jeg håper på å få en debatt om dette.
Hvor stor andel av havn vi trenger til vei og parkering. hvilke effekter kan vi få, om vi får ett naturlig samlingspunkt?
En radikale versjonen er 0%. Som ikke betyr å ta bort veibanen, eller plassere ut bord eller andre ting i veibanen.
Veien må få være der om nødetater trenger å passer osv.
En mindre radikal versjon kan være at man åpner opp for at det etableres ‘korttids parkering soner’ og varetransport.
Egentlig tenker jeg at man kan komme til mange forskjellige løsninger som er mer eller mindre radikale, men med ett felles : å styrke målet om at havn (igjen) blir ett hyggelig område hvor vi treffes og barn kan leke (relativt trygt).
Jeg tror at om vi legger vi opp til å reetablere en kultur der vi kommer oss ut av biler, blir vi fort mer nysgjerrig på hva som finnes av tilbud i butikkene og jeg ser da for meg at å ‘handla hima’ blir ett mer naturlig valg.
Jeg har ingen fasit, men håper at mitt viderespinn på tanker andre lanserte, kan resultere i at vi lander på noen konkrete tiltak som kan gjennomføres og utvides.
Handle hjemme og tenke økonomi på samme tid
P.S Når man skal handle hjemme og tenke økonomi på samme tid tenker jeg det er viktig å ta med seg hva det faktisk koster å handle andre steder.
Kostnader knyttet til det å få tak i varene, i kroner og øre og ‘kostnader’ knyttet til at man får en vare man ikke helt føler seg komfortabel med.
Å bytte er en fordyrende prosess og en tidslukende prosess (det om vi har handlet på nett eller ‘ikke hjemme’) En tur til Haugesund med bil kommer minimum på 70kr (drivstoff + bom). Handler man for 700kr er det 10% påslag.
Handler man for 350 kr er det 20% påslag – vs ‘å handla hima’. Det går fort mer en og halv time bare ved å kjøre frem og tilbake.
Skulle man trenge å bytte eller få assistanse vedrørende det man har kjøpt, så blir det fort en dobling (og eller for en god del, noe man dropper – heller innser at de pengene er ‘tapt’).
Færre og færre nettbutikker stiller med gratis frakt. Enda færre garanterer for gratis retur.
De som tilbyr frakt krever at man handler for større og større beløp.
Hvor mye penger forsvinner i frakt og hvor mye penger går bort i kjøpe mer enn hva ‘man egentlig ikke trengte, men kjøpte for å oppnå gratis frakt’.
Jeg utfordrer alle og enhver til å sette opp noen fullpris ‘kvitteringer’ – det for å bli bevisste på hva det man handler, egentlig koster.
Skrevet av Bjørge Bettum Olsen