Denne våren blir en ny type bensin innført i Norge. Bensintypen 95 E10.
Dette kan skape problemer for mange bil- og båteiere, og kan i verste fall få katastrofale følger.
I flere år har vanlig 95-oktan bensin blitt tilsatt 5 % bioetanol, og bensinen heter da 95 E5. Bioetanolen gjør drivstoffet mer miljøvennlig.
Men i løpet av denne våren er det 95 E10 som skal bli “den vanlige” bensinen. Den har da inntil 10% bioetanol.
Det er her problemene kommer.
Har du en bil som er nyere enn 2011, så er det ikke noe problem å gå over fra E5 til E10.
Har du derimot noe med en eldre motor kan dette bli farlig.
Bioetanolen gjør at bensinslangene tørker opp. Enkelt forklart så “spiser” etanolen i bensinen opp slangene fra innsiden, og du kan få lekkasjer.
Får du en slik lekkasje i bensinslanger, kan bensinen sprute rundt i motorrommet og det kan ta fyr.
På minutter kan hele bilen være i overtent. Man kan jo selv tenke seg hvilke konsekvenser det får om man er ute å kjører på veien eller i båt på sjøen.
Dette gjelder ikke bare for biler, men også båtmotorer, plenklippere og andre bensindrevne redskaper kan bli utsatt for det samme.
Eldre motorer har ofte o-ringer og metallringer som ikke tåler bioetanolen i den nye bensinen.
Det anbefales derfor at man bruker 98-oktan i stedet for den nye bensinen 95 E10.
Circle K. i Skudeneshavn har ikke noe alternativ til denne 95-oktan E10 bensinen.
Skal man ha 98 oktan må man til Shell på Bygnes.
Thor Einar Falnes ved Circle K. Skudeneshavn sier at man bør kontakte produsenten bilen, båtmotoren e.l. dersom man er usikker om man kan bruke 95 oktan E10 eller ikke.
Fakta om E10
- E10 er drivstoff med opptil 10 prosent bioetanol (biodrivstoff)
- Alle biler som er fra 2011 eller nyere kan gå på E10.
- E10 bør ikke brukes på påhengsmotorer og biler som er eldre enn 2001, inkludert veteranbiler.
- Bileiere som er usikker på om bilen deres takler E10 bør sjekke med forhandler.
- E10 er mer klimavennlig enn tradisjonell, fossil bensin. Utslipp fra biodrivstoff regnes ikke som fossilt drivstoff og bidrar ikke til klimautslipp. (Kilde NAF)