Det ble rekordsalg av billetter første dag da SILK åpnet salget i søndag.
Over 1000 billetter ble solgt første dagen, bare de to første minuttene føk det ut 180 billetter og over 500 billetter de første 10 minuttene.
Og på dag to er det også bra trøkk med over 100 solgte billetter mandagformiddag, opplyser John Rullestad i SILK.
Jeg tror salget var fått en slik pangstart på grunn av det varrierte programmet vi kan levere i år.
Vi har mange store sterke navn på plakaten, som Camilla Stoltenberg, Marit Bjørgen og flere andre navn som trekker folk.
SILK har i løpet av en årrekke klart å opparbeide seg et navn og et rykte som gjør at publikum er på hugget etter billetter, for de vet de får mange bra arrangementer, sier Rullestad.
Om publikum er spesielt sulteforet på å gå på arrangementer nå etter 18 mnd. med korona, kan jo også være en årsak, men det blir bare spekulasjoner.
Festivalsjefen kan fortelle at det er publikum fra mange ulike land som har kjøpt billetter til SILK.
Danmark, Spania, Frankrike og USA er representert.
Det kan være nordmenn som bor i utlandet som ønsker å “komme hjem” til festivalen, men det kan også være nordmenn som arbeider i utlandet og bestilte billetter fra jobb for å sikre seg.
Det viser seg at hovedtyngden av billsalget går til de mellom 35 og 50 år.
Unge voksne under 30 er det ikke så mange av, mens vi har gode opplegg for skoleelever i alle trinn.
Uten å ha en konkret statistikk å snakke ut fra så kan se ut som det er flere kvinner enn menn som kjøper billetter.
Andelen menn som kjøper billetter har økt de siste årene.
For 10 år siden hadde vi omtrent bare skjønnliteratur.
Nå har vi også mange forfattere og arrangmenter innenfor sakprosa sjangeren, og det appelerer mer til menn ser det ut til, sier John.
Folk tar en feriedag for å gå på SILK
I festivalens barndom for 10 år siden kunne vi ikke hatt ett arrangement torsdag kl 13, eller lørdag klokken 22.
Publikum ville ikke ha det.
Nå er folk blitt vant til at det er arrangementer både på dagtid og seint på kvelden, og det er til og med folk som tar en feriedag eller to for å kunne dra på SILK, sier festivalsjefen stolt.
Over 52 % av billettene er allerede utsolgt
I mange år har det vist seg at åpningsarrangementet og avsluttningsarrangementer er utsolgt først.
SILKeFotball, SILK à la carte og SILKeKrim er også arrangementer som selger veldig bra, slik er det også i år.
Flere arrangementer er allerede utsolgt.
De det er snakk om da er åpningen, avsluttningen, Linn Skåbers forestilling og ett arrangement på museumet torsdag.
Det kan være at de blir bli noen tilgjengelige ekstrabilletter til noen av forestillingene.
Disse vil evtentuellt blir annonsert mot slutten av neste uke.
Festivalen kan skryte av at de tilbyr 29 ulike arrangementer og pr. tirsdags ettermiddag er over 52 % av totalt antall billetter allerede solgt.
Etter en noe trøbblete start på billettsalget i fjor har arrangøren vært i tett kontakt med TicketCo for å forsikre seg om at går smurt i år.
Når alle billettene er utsolgt er vanskelig å spå, men du må være rask om du vil sikre deg en billett til de mest populære arrangementene, avslutter festivalsjef John Rullestad.