Etter nærmere 44 år bak spakene nærmer det seg at Rune Sørensen gir seg som pilot i SAS.
Det var egentlig ikke pilot jeg ville bli da jeg som ung student skulle velge veien videre.
Jeg søkte på NTH (det som nå er NTNU) for å studere elektronikk for å bli sivil ingenør, men manglet poeng så jeg kom ikke inn der, sier Rune.
En kjekk dame hos arbeidsformidlingen på Jessheim satte Rune i kontakt med sjefen på elektronisk avdeling ved Forsvaret forskningsinstitutt, som tok Rune inn som praktikant.
Der lærte jeg mye. Jeg bygde radioer, klokkeradioer og ulike kretskort i tiden der. Interessen for elektronikk bare vokste.
Militæret snuddet det
Innkallelsen til militæret, marinen og Madla-leiren kom. Der ville den da unge Sørensen prøve seg innen samband, for tanken om at der var en del elektronikk fristet.
Etter å ha blitt frarådet valget ble søknaden til forsvarets flyskole sendt inn, og av 4.000 søkere kom Rune ut i andre enden som 1 av 7 som var utdannet jagerflyver.
Som 28 åring og etter åtte år i forsvaret ville Rune videre.
Jeg kjente jeg bygynte å bli for gammel for å fly jagerfly, sier Rune og fortsetter og fortelle om hvilke påkjenningen for kroppen det er når man opplever belastning på opptil 9G.
Etter år med flyving med både F5 og F16-jagerfly begynte han i 1985 som pilot i SAS.
Mange flotte steder
En lang kariere som pilot og kaptein i sivil luftfart har gjort at Rune har fått reist mye rundt i verden og opplevd mange flotte steder.
New York og Tokyo er steder som han drar frem når spørsmålet om det er noen steder som har gjort ekstra inntrykk kommer.
Det er så mye der, at det er nye opplevelser hver gang.
Det har ikke alltid vært enkelt å kombinere jobben som pilot med familieliv, når jobben disponerer all tid unntatt en frihelg i måneden, og man får turnuslapp måned for måned.
Nytt stort fly
Da koronapandemien kom ble all flytrafikk på langdistanserutene som Rune har fløyet innstilt.
Rune ble satt på bakken og permitert i ett år.
Etter det året var gått ble jeg sendt til Frankrike på kurs i 2 uker for å læres opp i de nyinnkjøpte Airbus A350-flyene.
De har plass til 440 passasjerer, (I Sas konfigurasjon 300), er 74m langt og har et vingespenn på 65m.
Mye av opplæringen har gått på datasystemene ombord i cocpit.
Første turen jeg hadde med den nye flytypen var en rundtur fra København til Chicago og hjem igjen, sier Rune.
Han får ikke skrytt nok av flyet, og han gleder seg til en ny USA-tur allerede denne uka.
Teksten forsetter under bilde…
Hva skal du finne på når du lander for godt ?
Når pensjonsisttilværelsen kommer om under ett år har Rune flere planer.
Jeg skal muligens være instruktør på de nye flyene av og til.
Men jeg trives veldig godt her i Skudeneshavn, med kone, hunder og båt.
Så jeg tror nok jeg skal få tiden til gå, avslutter Rune noe hemmelighetsfull.