Solstad Offshore, DeepOcean og Østensjø slår seg sammen i fjernoperasjoner

Solstad Offshore, DeepOcean Group og Østensjø Group har gått sammen for å fremskynde innføringen av fjernstyrte tjenester for å redusere driftskostnader og utslipp for marine- og offshoreindustrien.
Det skriver Solstad i en pressemelding onsdag.

De tre partnerne har etablert to felles selskap for å støtte fjernoperasjoner.
Det ene selskapet kalt Remota AS, vil eie og drifte et landbaserte sentre, mens det andre selskapet vil utvikle, eie og drifte ubemannede overflatefartøy (USV).
«Solstad, DeepOcean og Østensjø har allerede teknologiene, kompetansen og ressursene på plass, men samarbeidet vil ytterligere øke kapasiteten, vekstutsiktene og markedspenetrasjonen til vårt fjernoperasjonstilbud.
Operatører av offshore energiressurser har utfordret leverandørindustrien til å levere enda mer kostnadseffektive tjenester. Dette er vårt svar, sier Lars Peder Solstad, administrerende direktør i Solstad Offshore.

Det nye partnerskapet har som mål å utfordre offshore energiindustriens behov når det gjelder effektivitet og muliggjør en bærekraftig grønn energiomstilling.
Det første Remote Operations Center er fullt operativt, og med tillegg av USV-er har partnerskapet store fordeler både på kostnads- og utslippssiden.

“Fjerndrift er nøkkelen til å låse opp enorme utslippsreduksjoner og kostnadsbesparelser fra marine- og offshoreindustrien.
De nye fellesforetakene har som mål å fremskynde innføringen av nye fjernteknologier, som igjen vil gjøre havbasert industri enda mer bærekraftig, sier Håvard Framnes, investeringsdirektør i Østensjø.

De tre partnerne vil hver eie 33,33 prosent i de selskapene som skal eie og drifte Remote Operations Centers og USV-ene.

 

Fjernbetjeningssenter
Remota vil tilby fjernoperasjoner og semi-autonome maritime tjenester til eksisterende fartøy, fjerndrift av fjernstyrte kjøretøy (ROV) og USV.
I tillegg vil selskapets første Remote Operations Center fungere som et kontrollsenter for droneteknologi.

I dag driver senteret DeepOceans ROV-er fra Haugesund, Norge, og har vært i drift siden 2019.
Fjernoperasjonssenteret har allerede fjernstyrt en betydelig mengde ROV-operasjoner i europeiske farvann, og støttet kunder med undervannsinstallasjoner i tillegg til inspeksjon, vedlikehold og reparasjon ( IMR) kampanjer.

“Dette handler om å ta dagens erfaring, merittliste og teknologi og bringe den til en større skala, og dermed gjøre det til et kraftigere tilbud til havbasert industri.
Remota vil ha drift og omsetning fra dag én, og vi vil umiddelbart doble støttekapasiteten ved Remote Operations Center i Haugesund, sier Øyvind Mikaelsen, administrerende direktør i DeepOcean.

Senteret skal operere uavhengig av sine tre eiere og tilby sine tjenester til alle operatører, fartøyeiere og serviceselskaper over hele verden.
Senteret vil i første omgang tilby sine tjenester til offshorerederier og ROV-operatører, men har som mål å utvide tjenestetilbudet til andre bransjer også.

 

Ubemannede fartøyer
I tillegg til Remote Operations Center vil de tre selskapene etablere USV AS, et eget selskap for å investere i USV-er utstyrt med en WROV (Work-Class ROV) ombord.
Denne typen fartøy er i stand til å redusere driftskostnadene betraktelig sammenlignet med konvensjonelle fartøyer som brukes til undervannsinspeksjon, vedlikehold og reparasjonsarbeid.

Konseptet med ubemannede fartøy bidrar til alle aspekter av bærekraftig maritime operasjoner og kan være en måte å raskere den grønne omstillingen innen næringen.
Ved å muliggjøre mer effektiv drift, lavere seilingshastighet og betydelig reduserte driftskostnader, er det ikke bare bærekraftig i form av redusert miljøfotavtrykk, men også økonomisk og sosialt.

USV-teknologien er utviklet av JV-partner DeepOcean, og de to andre partnerne har vært involvert i sluttfasen av utviklingen.
Det er anslått at USV-løsningen kan redusere CO2-utslippene med mer enn 90 prosent sammenlignet med et konvensjonelt offshorefartøy når de utfører undervannsoperasjoner.

«Ved å introdusere USV-er flytter vi kapteinen på land som fortsatt vil ha kontroll over offshore-operasjonene.
Dette er en utmerket måte å redusere kostnadene og CO2-avtrykket på.
Ved å begrense personelleksponering for offshore-operasjoner, introduserer dette også et helt nytt sikkerhetsaspekt. Det representerer også et betydelig forretningspotensial for JV, legger Øyvind Mikaelsen i DeepOcean til.

 

 



Lokal annonse :

Du vil kanskje lese...