Stine Sofie Sommerfeldt er i sommer med på en seilas hun aldri kommer til å glemme. Førstegangstjenesten kan være så mangt.
For skudenes jenta Stine Sofie er dette definitivt en tjeneste på “første klasse”, ombord på kongens private skip kongeskipet Norge.
Nyheten om at du skal tjenestegjøre ombord på kongeskipet i nye 6 måneder har nådd oss. Fortell – fortell:
– Det stemmer. Jeg har takket ja til å bli ledende menig, og har nå stillingen som kalles 2. takkel. Det er også grunnen for at jeg har fått utvidet tjenesten fra 12 til 18 måneder.
Jeg trer av i mars neste år. Nå har jeg har rundt 9 mnd. igjen av tjenesten min, og alle disse månedene skal tilbringes ombord på kongeskipet Norge. Det blir stas, sier Stine.
Forlengelsen betyr vel at du trives og at du synes tjenesten er meningsfylt?
– At jeg trives er heilt klart. Variert og givende tjeneste som utfordre både lederskap og praktiske ferdigheter.
Du har avansert i gradene og har andre oppgaver nå enn i starten?
– Som ledende menig ombord trer jeg inn i rollen som befal.
Det betyr mer ansvar, og andre arbeidsoppgaver enn tidligere.
Det går hovedsakelig på å være med å lede arbeidet ombord. Inspeksjoner, flaggheising, opplæring, og mye annet.
En vanlig dag på kongeskipet
Kan du gi oss et innblikk i hva som er en vanlig dag for deg ombord på kongeskipet?
– En «vanlig dag» er vanskelig å beskrive. Kan hovedsakelig dele inn i tre rutiner.
Når vi ligger til kai, i bøya, og er ute og seiler. Så er det jo selvsagt egne rutiner når de kongelige er ombord og seremonielle oppdrag.
Jeg er en del av takkel detaljen om bord. Vi som har den tjenesten har blant annet ansvar for det ytre vedlikehold som stort sett er veldig praktisk arbeid.
I og med at skipet er fra 1937 er det nok å ta tak i. Vasking, maling, pussing og lakkering, vedlikehold av tauverk og trosser for å nevne noe… Dessuten har vi ansvar for fortøyning og ankring.
I tillegg har vi flere mindre båter som også krever sitt både i forhold til drift og vedlikehold.
Høgt og lågt
Vi er høyt og lavt,og plutselig henge jeg utenfor skutesiden og flekkmaler.
Tjeneste her gir mye kunnskap som er kjekk å ha med seg videre i livet.
Alle ombord har entrale roller i forhold til uønskede hendelser.
Brann, havari, sanitet, mann over bord… spennende og krevende. En del teori, men helt klart mest praktiske caser av alle slag.
En spennende og utfordrende hverdag.
Har hatt øvelser blant annet i samarbeid med redningsskøyte, og helikopter der jeg ble heist opp fra vannet inn i helikopter og senket ned igjen på KS Norge.
9 mai var en var en spesiell dag for dere på kongeskipet?
Ja, 9.mai var det skinnende messing og et strøkent skip.
Vi stod med litt ekstra puls oppstilt på promenadedekk. Hans Majestet Kong Harald, Hennes Majestet Dronning Sonja, og kronprins Haakon blei høytidelig tatt i mot for embarkering.
Det er den offisielle åpningen av årets sesong.
Det ble inspeksjon av mannskap og skip for å se at alt var klart for å ta skipet i bruk denne sesongen.
Månedene mai til september er sesong, og da er vi stort sett ute på seilas langs Norges flotte kyst.
Kan ikke uttale meg om seilingsplanen, men det kommer til å bli mange fine turer og opplevelser.
Den dagen du går ned landgangen for siste gang. Hvilken ny landgang går du på da?
-Hehe, ja den dagen vil komme. Det er vanskelig å si akkurat nå hva jeg ser for meg.
At jeg e velkommen hjem te Skudeneshavn tviler jeg ikke på, men spørs om det skjer med det første.
Tiden vil vise. Trives godt på sjøen og med flagg på skuldrene.
Så hvem vet? ,sier en sprudlende opplagt Stine Sofie.
Starten på Madla:
Reisen startet på rekruttskolen på Madla september 2021. 8 intensive uker der alt av grunnleggende soldatferdigheter skulle læres.
Etter endt rekruttskole var jeg så heldig og fikk ein av dei gjeve plassene på Kongeskipet Norge.
Kongen sitt private skip som blir drifta av Sjøforsvaret.
KS Norge tar inn nye menige fra september kontigenten og januar kontigenten fra rekruttskolen sjø på Madla hvert år. Full besetning er rundt 54stk, menige og befal.
Om kongeskipet:
Kongeskipet Norge ble gitt i gave fra det norske folk til Kong Haakon VII i 1947.
Skipet eies av Hans Majestet Kongen, men driftes av Sjøforsvaret.
Skipet er ofte base for Kongen og Kongefamilien under fylkesturer og andre reiser, og er et populært skue langs kysten.
Skipet benyttes også ved besøk til utlandet.
Kongeskipet har hjemmehavn i Oslo.
Her starter og avslutter Kongen skipets sesong med høytidelig embarkering – ved sesongens start – og debarkering – ved dens avslutning.