Siden juni har Skudenes Ungdomsskole vært en byggeplass.
De skal gjøre skolen mer universelt utformet og tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse.
Siden skolen ble bygget har de “store linjene” vært de samme. Lite nytt har skjedd på disse skjedd på disse 60 årene.
Skolen ble bygget i 1960 og tatt i bruk fra høsten 1961 som realskole.
Den gang var det bare den den sørlige delen av bygningen. (3.etasjer.)
I 1966 og 1967 ble skolen bygd om til den ungdomsskolen vi i dag har, først med fløyen med lærerrom og formingsavdeling.
Sommeren 1967 ble gymsal og garderobene bygget.
Vi bygger nå heis for å knytte de ulike etasjene bedre sammen, forklarer rektor Nina Wareberg.
Tidligere har det blitt mye gåing for å kunne flytte seg mellom de ulike fløyene på skolen.
Nå får vi en ny heis midt i vestibylen, samt en trapp fra topp til bunn også i denne enden av bygget.
Det vil bli bygget flere handikaptoalett og rampe for å komme inn i bygget.
På sikt vil skolen bygge rampe for å komme inn i gymsalen og ned til “storklasserommet” og biblioteket i kjelleren, forteller Nina.
For å få til bygging av heis og for å koble de ulike etasjene sammen har de nå bygget på en ny etasje på deler av bygget.
Ventilasjonsanlegg er flyttet for å lage ny korridor fra heisen og inn til den eksisterende korridoren i 3.etasje.
Ikke ferdig til skolestart
Vi er ikke i mål til skolestart om en uke, sier rektor, men vi håper å få ryddet slik at elevene kan bruke klasserommene.
Deler av skolen blir avstengt for byggearbeidet.
Når heisen og alt arbeidet skal være ferdig er Nina ikke sikker på, men hun tror alt er ferdig i løpet av høsten.
Mandag om en uke skal Nina stå og ta i mot 177 elever.
De som begynner i 8.klasse er akkurat for få til at det blir 3 paralleller. Det blir dermed bare 2 paralleller med 29 elever i hver klasse.
Alt handler om penger fra kommunen.
Det kan være vi må flytte på elevene for å få kabalene til gå opp, kanskje må vi ta i bruk gymsalen.
Må holde avstand fortsatt
Rektor forklarer at skolene er på gult farenivå for smitte ut fra en statelig standard for skoler.
Vi må holde avstand slik vi gjorde før sommeren, men nå har vi lov å ha inntil 30 elever i hver kohort.
Det vil da i praksis si at en klasse er en kohort.
Disse kan arbeide noe tettere sammen, men vi må ikke blande disse kohortene.
Utfordringen blir at klasserommene ikke er laget for store kohorter med minst en meter mellom hver pult, det kan by på utfordringer, men jeg tror vi finner en løsning, avslutter Nina.
*En kohort er en gruppe personer som er delt inn fra et felles kjennetegn for forsknings- eller analyseformål.
Disse felles kjennetegnene kan for eksempel være at de er født i samme år eller at de har fullført en utdanning i samme årskull.