Ukens andakt: Ta i mot kallet

Denne teksten er skrevet av en ekstern skribent som har gitt SkudenesNytt tillatelse til bruk.
Teksten tilhører den enkelte skribenten om ikke annet er oppgitt.
Teksten kan ikke kopieres / brukes uten samtykke fra den aktuelle skribent.


Ukens andakt har overskriften “Ta i mot kallet”.
Profeten Jesaja ble kalt av Gud på en enestående måte. Han fikk i et syn se Herrens herlighet med serafer omkring seg.
Ikke rart han følte seg uren i møte med den fullkomne renhet.
Det er når vi får se vårt liv i forhold til det fullkomne at vår egen ufullkommenhet blir synlig.

Nå blir Jesaja kalt til tjeneste: Hvem skal jeg sende og hvem vil gå for oss? (Jes.6,8) Jeremia protesterte da han ble kalt.
Å, Herre Gud, jeg duger ikke til å tale; jeg er så ung! (Jer.1,6) Slik var det med Moses også: Herre, send en annen, send hvem du vil! (2.Mos.4,13)

Kjenner du deg igjen? Gud har en jobb han skal ha gjort og kaller deg sin tjener, men du har tusen gode unnskyldninger.
Bare ikke meg Gud! Men når Gud kaller deg, er det fordi du er best skikket til å løse nettopp denne oppgaven.
Da har Gud på forhånd ordnet med alt du trenger for å løse oppgaven, selv om du ikke opplever det slik nå. Det vil du først oppleve når du går.

Jesaja svarte slik: Se, her er jeg. Send meg! (Jes.6,8) Var det møtet med Herrens herlighet som gjorde kallet uimotståelig for Jesaja?
Uten å komme med innvendinger sa han seg villig til å gå med en gang.
Også Peter, Andreas, Jakob og Johannes slapp det de hadde i hendene da Jesus sa: Følg meg! Fikk Jesaja et glimt av Jesu herlighet ved denne anledning?
Ja, det kan vi hevde all den tid ordet sier at det var slik: Dette sa Jesaja fordi han så Jesu herlighet og talte om ham. (Joh.12,41)
Nå er det ikke lenger apostlene og profetene som får kallet. Nå er det deg det gjelder.

 

 



Lokal annonse :

Du vil kanskje lese...