Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir utrykk for skribentens meninger og holdninger.
Du kan selv sende inn leserinnlegg til SkudenesNytt på epost her eller til inboksen på Facebooksiden.
LESERINNLEGG: Historien om Telenor fiber fortsetter.
Fikk et tips fra en kjenning om at han hadde snakket med Altibox og de hadde tilbudt han lavere pris. Gikk så inn på altibox.no og startet en chat der.
Min Chat:
– Karl: Telenor har tilbudt meg nytt fibernett til kr 799,- pr mnd. i 1 år. Kan dere gi det samme tilbudet?
– Hei! Mitt navn er Silje. Det skal jeg sjekke opp i. Gi meg noen minutter, så kommer jeg straks tilbake.
– Det jeg kan tilby her er samme pakke som du har i dag med rabatt på -440kr + 50 ekstrapoeng i tv pakka i 12 måneder
– Karl: Så flott. Ordne du slik at jeg får det?
– Silje: Ja, jeg sender deg tilbudet på mail som du bare må bekrefte! Så vil den nye prisen starte opp fra neste måned av.
Chat-en med Altibox sparte meg for 5280 kr det neste året + at jeg får 50 ekstra TV-poeng gratis i ett år, det hadde kostet med 1200,- kr. God timebetaling det!
Men historien stoppet ikke med det.
2 dager senere ringer en Telenor-selger. Han spør hvorfor jeg sa opp Telenor avtalen. Sa jeg fikk like godt tilbud hos Altibox.
– Han spør da om jeg er klar over at Telenorfiberen blir åpnet for alle tilbydere etter et år, og at jeg da vil få mange telefoner fra disse, med tilbud om fibernett. Jeg kan da velge hvem jeg vil ha.
– Da kan jeg vel få lagt inn kabel fra Telenor, fra stolpen i grensen til meg, og i telerør som går fra stolpen og inn i kjelleren min?
– Ja men da vil det koste deg 10.000,- kr å få koblet deg til. Mens ny kabel inn nå er nærmest gratis. De kostnadene tar Telenor nå.
Siden du har bundet deg til Altibox et år til, så kan vi tilby deg de samme vilkårene fra 1.4.25 og et år frem. 799,- kr pr mnd.
– Altibox vil helt sikkert, om et år, komme med flere gode tilbud til oss trofaste kunder.
– Nei de vil ikke det. For de vet at du må betale 10.000,- kr for å få koblet til en konkurent.
– Men hvis de holder prisene sine faste på dagens høye nivå, så er de 10.000,- kr nedbetalt på 1 år og 8 mnd om jeg ombestemmer meg.
Det ble en 17 min lang samtale.
Fikk ikke mange svar utav den. Men mange nye spørsmål sitter jeg igjen med.
- Hvorfor bruker Telenor kr 10.000,- pr husstand på å legge inn fiberkabel, når de det første året tar inn 9600,- kr.? og etter det må dele fiberen med mange andre operatører.
Tror ikke at Telenor leier ut fiberen gratis til andre operatører. De tar seg nok godt betalt.
- Telenor bruker disse 10.000,- kr til å skremme folk inn i avtalene sine. Sammen med 9.000,- kr i avbestillingsgebyr, så blir de værende. Men hva skjer med meg om 1 år?
Om jeg kontakter Telenor for tilbud, vil de da forlange de 10.000,- fra meg som ikke har fiberkabel fra de? Sier jeg da det blir for dyrt, så vil de nok fire på kravene. Finne på dårlige unskyldninger på hvorfor det er blitt billigere.
- Hva får jeg hos Telenor? Det samme som hos Altibox sa han. Bortsett fra lavere hastighet, sa jeg. Jeg vet hva jeg har, men vet ikke hva jeg får.
De opplyser ikke om der er tekniske eller praktiske fordeler i selve innholdet i TV-pakken eller internett.
Hadde det vært bedre enn Altibox så ville de nok fremhevet fordelene.
Alt handler om pris. Det blir som å sammenligne biler. “Alle nye biler kommer du fra A til B med. Så da tar jeg den billigste.”
- Vil jeg hvert år ha telefoner med tilbydere som underbyr hverandre i pris, for at jeg skal velge deres tilbud?
Ta stilling til om hvem som har best pris og innhold? Sette seg inn i nye nettsider, forskjellig brukeroppsett, og betalingsavtaler etc.
Eller betale litt mer for å kunne slappe av fra dette evige maset om kostnader.
Vi har så lett for å spare på ørene, men hiver ut kronene på alt slags tull og tøys. Skal vi spare penger så spar på bil. Det er der utgiftene og verditapene er.
- Markedsføringen fra Telenor er basert på tradisjonell manipulering og overbevisende talekunst.
De vil overbevise deg om at du har gjort en god avtale.
De skremmer deg med de høye kostnadene om du kommer inn senere, eller angrer.
De er profesjonelle mens vi er amatører. Vi lar oss overbevise pga at vi er underlegne i kunnskap og innsikt i den digitale verden. Det vet de og det utnytter de.
Skrevet av Karl Falnes