De siste tiden har prisøkning på råvarer som malt og humle økt, men også strøm- og drivstoffpriser gjør at bryggeriene må øke prisene på sine varer.
Prisen på aluminium til bokser har økt i pris i følge E24.no
Svein Andre Waage hos Skudenes Bryggeri forteller at alle råvarepriser, men spesielt strømprisene gjør jo et innhogg hos dem.
Vi følger markedet og har justert opp priser på sterkøl og lignende, så kommer det nok en liten prisjustering på dagligvareølet vårt også. Hvor mye er vanskelig og si, men vi følger situasjonen, sier Waage.
Lite sommervarme gjør en nedgang i salget
Sommeren til nå i år har vært ok. En travel Skudefestival har jo hjulpet oss en del, men været og turister har nok påvirket en del.
Dette er nok den dårligste sommeren værmessig på flere år, og etter en veldig god sommer i fjor har vi dessverre merket en nedgang.
Det gjelder hovedsakelig vårt eget bryggeriutsalg, som blir spesielt påvirket av været og om vi får nok turister til byen vår, så den er over halvert fra i fjor, forklarer Svein Andre.
Mai, juni og juli i år er foran 2019, men en nedgang fra 2021 da vi hadde mye norske turister, og flott og fint vær lokalt.
Det er igjen hovedsakelig vårt eget lokale bryggeriutsalg og de lokale dagligvarebutikkene vi merker det mest på om sommeren.
Da reiser ofte våre faste kunder på ferie og vi får ikke tilbake like mange turister. Derfor hadde vi et godt år i fjor på sommeren grunnet koronalette og mye norske turister som ferierte på Haugalandet.
Kommet med 8-10 nye øl til nå i år – også alkoholfritt
Vi har hele tiden produkter som blir evaluert om de er gode nok for å være i markedet.
I fjor fjernet vi flere av de ølene som hadde vært med oss siden oppstarten i 2014. Noen av disse selger da for lite til å bli med videre.
Nyheter kommer det hele tiden. Kunder vil har nye øl, spesielt på polet. Totalt sett har vi 8-10 nye øl hittil i år.
Utenom brus har det ikke vært noen alkoholfrie varianter før nå.
Waage forteller at de nettopp har kommet med en alkoholfri pils, som det blir spennende å følge salget på.
Håper å øke salget flere steder i landet
Vi er kontinuerlig på jakt etter nye steder og selge våre produkter.
I år har vi satset spesielt på HORECA (hotell,restaurant og kafe) markedet.
Nå distribuerer vi flere av våre sterkøl over til Oslo og Stavanger.
Vi håper også å komme oss tettere på dagligvare på sørsiden av fjorden, noe som er på gang nå, avslutter Svein Andre Waage.