Ukens andakt: Herrens hånd reiser opp

Denne teksten er skrevet av en ekstern skribent som har gitt SkudenesNytt tillatelse til bruk.
Teksten tilhører den enkelte skribenten om ikke annet er oppgitt.
Teksten kan ikke kopieres / brukes uten samtykke fra den aktuelle skribent.


Herrens høyre hånd løfter opp. Herrens høyre hånd gjør storverk. Jeg skal ikke dø, men leve og fortelle om Herrens gjerninger.

Sal 118, 16-17

De som fortalte om Jesu oppstandelse var opptatt av å vise at det skjedde som en oppfyllelse av det Gud hadde bestemt, og at det var forutsagt i Det gamle testamentet. På forhånd hadde det ikke vært lett å forstå. Det var for enestående.

Ett av de stedene disiplene viste til, var dette ordet fra Salme 118. Det var ved Herrens mektige hånd Jesus ble reist opp fra graven. På en spesiell måte var dette Herrens storverk i historien. Her demonstrerte han sin makt på en overveldende måte.

Om salmedikteren var klar over at han her kom med en profeti om den kommende Messias, er ikke godt å vite. Men Gud som gav han inspirasjonen til denne sterke og vakre salmen, visste hva han selv ønsket å si om sitt frelses historiske storverk i tidens fylde. Og etter at det hadde skjedd kastet det lys over denne mektige bekjennelsen til Guds makt mange hundre år tidligere. Uansett hva salmedikteren forstod, ser vi at dette er et sterkt vitnesbyrd om hva Jesu oppstandelse betyr. Han bekjenner at han ikke skal dø, men leve. Alle som tror på den oppstandne Jesus Kristus, kan gjøre det sammen med ham. Og de som har fått se det, har som salmedikteren noe viktig å fortelle om Herrens gjerninger. De skal få lov å bringe det glade budskap videre: Jeg skal ikke dø, men leve!

av Anfin Skaaheim (Revidert av Helge Skaaheim) fra boken “Ord for livet

 

 



Lokal annonse :