SkudenesNytt lovte å følge opp Margoht Westerheim Kristiansen sin drøm om en sommerbåt mellom Stavanger og Skudeneshavn.
Vi har nå spurt leder i samferdselsutvalget i fylket Ole Ueland (H) om Margoht må drømme videre.. Eller om det kan åpne seg en mulighet for en sommerrute nå som ferjekaien skal rustes opp.
– En sommerbåtrute kunne sikker vært positivt. Men en slik rute er vanligvis ikke noe som
fylkeskommunen prioriterer. Det er kostbart å drive hurtigbåt, og de settes derfor inn der det er behov for skoleskyss og arbeidsreiser, sier Ueland.
Han legger videre til at når det åpnes ny fastlandsforbindelse, som T-forbindelsen og Karmøytunnelen, er konsekvensen at dette erstatter båtsambandet.
Hurtigbåt Stavanger – Kvitsøy – Skudeneshavn
Vi spurt også om det ikke kunne være mulig å få hurtigbåten som går til Kvitsøy til å anløpe Skudeneshavn på sommerstid.
Til det svarer Ueland at så langt han vet så er dette ikke mulig.
Fordi hurtigbåten som går mellom Stavanger og Kvitsøy betjener flere andre rute, og har en tett rutetabell.
Vi takker Ueland for praten og sier vi vil komme tilbake med flere spørsmål om fylkets prioriteringer av anløpssteder ved en senere anledning.
Vi hadde håpet at nordfylkets eneste representant i samferdselsutvalget, Aase Simonsen(H), ville svare oss om dette. På tross av flere henvendelser har hun ikke svart oss…
En ferjetur på nett
Mens vi venter på at hun skal svare. Har vi tatt oss en ferjetur på nett for å sjekke hvordan fylket og samferdselsutvalget bruker våre skattepenger på ferje og hurtigbåt i Rogaland.
Kort oppsummert ble vi lettere sjokkert og sjøsjuk av det som kom fram. Vi kommer tilbake med mer om dette i en senere reportasje, men til slutt:
METROPOLENE VIKEDAL, SANDEID, NEDSTRAND OG KVITSØY
Et av spørsmålene vi vil stille Ueland og Simonsen er hvorfor “metropolene” Vikedal, Sandeid, Nedstrand og Kvitsøy har 3 daglige ankomster og avganger med hurtigbåt til Stavanger. (Kvitsøy har også 13 daglige avganger med ferje til Stavanger).
Disse 4 tettstedene har samlet ca 1905 innbyggere, og de kan reise 3 ganger daglig med hurtigbåt til eller fra Stavanger.
Vi jobber også med å få passasjertallene på disse rutene, men det kan noe tid.
Også Karmøy har studenter og pendlere
Helt til slutt er det relevant å spørre om hvorfor Karmøy med ca 42000 innbyggere ikke jobber mer aktivt for å få anløp av moderne hurtigbåter/ferjer.
Mange karmøybuer opplever daglig uendelige køer og masse frustrasjon for å komme til og fra jobb bl.a. i Haugesund.
Kanskje en hurtigbåt mellom Kopervik, Husøy til Haugesund kunne avlaste bilkøene?
For som Ueland sa til oss:- hurtigbåtene settes inn der det er behov for skoleskyss og arbeidsreiser.
Enn så lenge gjelder dette bare for sørfylket og Ryfylket…