Ukens andakt: Guddommelig kjærlighet

Denne teksten er skrevet av en ekstern skribent som har gitt SkudenesNytt tillatelse til bruk.
Teksten tilhører den enkelte skribenten om ikke annet er oppgitt.
Teksten kan ikke kopieres / brukes uten samtykke fra den aktuelle skribent.


Joh 15,9-12

Som Far har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet! Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet.
Dette har jeg sagt dere for at min glede kan være i dere og deres glede kan bli fullkommen. Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere.

 

Kristendommen er «kjærlighetens religion» blir det ofte sagt. Og det er helt sant! Gud elsker verden, han elsker menneskene, ja, han er kjærlighet! Sterkere kan det ikke sies!

Den kjærligheten vi kjenner fra verden rundt oss, handler om å elske det eller den som er elskverdig. Det faller på en måte naturlig å elske den som er god mot oss, som familie eller venner.
Eller den som er sympatisk, flink, pen og tiltalende. Guds kjærlighet er annerledes.  Gud elsker verden og menneskene rett og slett fordi han elsker.
Det er slik Gud er. Det betyr at jeg – og alle mennesker – er elsket før vi har gjort oss fortjent på noen måte.
I teksten for denne søndagen taler Jesus til sine nærmeste om denne kjærligheten, agape-kjærligheten. Han vet at han er elsket av sin Far, og han elsker sine venner.
Det er siste kvelden han er sammen med sine før han blir tatt til fange og føres til kors og død. Dø, gi sitt liv, for dem, ja, for oss alle. Frivillig, av ren kjærlighet (v 13).

Vi kan alle si til oss selv, ut fra Jesu ord her: Jeg er elsket. Så høyt at Jesus døde for å gi meg evig liv. Vi kan se for at vi står i en strøm av godhet fra vår Skaper og Herre. «Bli i min kjærlighet» sier Jesus.Ta stadig imot den! Minn deg selv om at den gjelder deg. Og fordi han elsker alle andre mennesker også, skal ikke strømmen stoppe hos oss, men flyte videre. «Vi elsker fordi han elsket oss først» skriver Johannes i sitt brev (1 Joh 4,11)

Hvordan arter denne kjærligheten seg? Den er lydig mot Jesu bud.
Summen av dem er at vi skal elske som han. Å elske noen betyr å ville dem vel, og gjøre det vi kan for at det gode skal skje.
For venner, men også for fiender. Dele. Snakke godt om. Ikke hevne seg.
Hjelpe dem som ikke fortjener det.

Les mer i Bergprekenen1 Der konkretiserer Jesus sitt bud om å elske.
Vi ser  at det er mer enn ord og kjærlighetserklæringer. Det er konkrete handlinger.
Å si at vi elsker Jesus, men ikke bryr oss om hva han vil, blir løgn og bedrag.  Men det er ikke «naturlig» for oss.
Vi må få Jesu kraft og Ånd til å elske hverandre som han har elsket oss!  Denne kjærligheten forvandler liv, felleskap, ja, verden!

Når vi tar Jesu ord her på alvor, skjønner vi at vi trenger nåde og tilgivelse fra ham som kom med både nåde og sannhet.
Men vi får også be om å bli fylt av nettopp den overnaturlige kjærligheten som forvandler.

Så la oss gjøre det!

 

 



Lokal annonse :

Du vil kanskje lese...