LESERINNLEGG: Høringssvar til Karmøy kommune vedrørende 1- 10 skole i Skudeneshavn

Dette er et leserinnlegg. Innlegget gir utrykk for skribentens meninger og holdninger.
Du kan selv sende inn leserinnlegg til SkudenesNytt på epost her eller til inboksen på Facebooksiden.


Leserinnlegg:  Høringssvar til Karmøy kommune vedrørende 1- 10 skole i Skudeneshavn

Til Karmøy kommune,
Først og fremst vil jeg påpeke at det er svært uryddig å ha to ulike høringer om skolestrukturen i sone 1 ute på høring samtidig. Dette skaper forvirring både for innbyggere og folkevalgte, og det kan virke som om kommunedirektøren og hennes stab forsøker å forvirre både politikere og innbyggere slik at de kan få viljen sin og nedprioritere skole sør på Karmøy nok en gang.

Det er nettopp avsluttet høringsfrist om skolestrukturen i hele Karmøy kommune, uten at politikerne har rukket å ta stilling til denne høringen. Derfor tror jeg nå mange av innbyggerne sør på Karmøy er usikre og forvirret over hva som skjer med skole her sør på Karmøy.

Dette skaper unødvendig usikkerhet og er ikke bra for verken barna/ ungdommene det gjelder og heller ikke for foreldrene som er usikre på hvordan skolesituasjonen for deres barn vil bli i fremtiden.
I utgangspunktet ønsker jeg en ren ungdomsskole og en ren barneskole i sonen, men dersom politikerne velger et annet alternativ enn det, og det nå blir en 1-10 skole i Skudeneshavn, bør ikke Skudeneshavns innbyggere ta til takke med det dårligste alternativet fra kommunedirektøren.

 

Her er mine hovedargumenter for bygging av en ny skole lokalisert ved den eksisterende Skudenes Ungdomsskole.
En ny skole vil kunne bygges med moderne fasiliteter som er tilpasset dagens og fremtidens pedagogiske behov.
Dette inkluderer fleksible læringsarealer, spesialrom og teknologiske løsninger som støtter en variert og inkluderende undervisning. Forskning viser at gode skolebygg gir bedre trivsel og læringsutbytte for elevene.
Elever som trives i sine omgivelser, jobber bedre og presterer høyere selv om kostnadene for bygging av en ny skole er høyere enn rehabilitering av eksisterende bygg, vil en ny skole være mer kostnadseffektiv på lang sikt.

Nybygg vil kreve mindre vedlikehold og oppgraderinger i fremtiden, noe som reduserer de totale kostnadene over tid. En ny skole vil kunne tilby et bedre læringsmiljø for både elever og lærere. Moderne bygg gir bedre inneklima, lysforhold og akustikk, noe som er viktig for elevenes trivsel og læring. Dette vil også kunne tiltrekke seg og beholde dyktige lærere.

Beliggenheten ved den eksisterende ungdomsskolen er bedre i forhold til nærheten til eksisterende idrettshall og idrettsbaner. Dette gir gode muligheter for fysisk aktivitet og idrett uten behov for transport og kryssing av trafikkert hovedvei.
I tillegg er det muligheter for friluftsliv og golfbanen ligger også like ved, noe som gir flere aktivitetsmuligheter for elevene. Jeg vil også anta at en kan spare kostnader ved å fortsette med å bruke den eksisterende svømmehallen ved Skudenes Ungdomsskole.

Svømmehallen er plassert i en egen fløy, det er gjort mange store investeringer de siste årene både på bassenget og på garderobeanlegget – det vil derfor være lite kostnadseffektiv å sanere denne på mange år enda.
Også de trafikale forholdene er mye bedre og sikrere ved den eksisterende ungdomsskolen enn ved barneskolen.
Så lenge jeg har bodd i Skudenes har det vært utfordringer både for buss, bil og gående og komme seg trygt til den eksisterende barneskolen.
Ved ungdomsskolen er det allerede en fullt fungerende hjertesone som sikrer god trafikksikkerhet for elevene.
Tilkomst fra byggefeltene med stikkveier samt gang og sykkelvei helt frem til skolen, gjør dette til et mye mer trafikalt sikkert område for de myke trafikantene som barna våre er.

 

Trygt og godt skolemiljø må være i fokus når en 1 – 10 skole planlegges i Skudeneshavn.
Det er stor forskjell på behovene til en 1. klassing og en 10.klassing, og på en slik skole bør arkitekturen også ha tenkt på dette. Det bør være alderstilpassede soner og ulike avdelinger på skolen som alle er universelt utformet, slik at alle barn og ungdommer kan gå på sin nærskole.
Småtrinnet vil ha behov for områder der de yngste elevene kan være trygge.
De bør derfor ha gode og oversiktlige områder, med lekeapparater og aktiviteter som passer deres utviklingsnivå.
Det er viktig med god visuell oversikt for lærere og tilsynspersonell.

På mellomtrinnet bør elvene ha mer utfordrende leke- og aktivitetsområder, samt soner for gruppearbeid og sosialisering.
Det kan være nyttig med fleksible læringsområder som kan tilpasses ulike aktiviteter.
De eldre elevene på ungdomstrinnet trenger områder hvor de kan trekke seg tilbake, samt soner for fysisk aktivitet og sosial interaksjon. Det er viktig med områder som fremmer selvstendighet og ansvar.
Det bør også være sosiale soner, der elevene fra ulike trinn kan møtes og samhandle som f.eks kantiner, fellesrom og uteområder med sittegrupper.
Ved å planlegge og utforme skolen med disse sonene i tankene, kan man skape et miljø som støtter både læring og trivsel for alle aldersgrupper samt fremme trygghet og redusere risikoen for mobbing og uønsket atferd,
Ved å bygge en ny skole lokalisert ved den eksisterende ungdomsskolen, kan man skape et samlet skolemiljø for elever fra 1. til 10. trinn.
Dette vil styrke fellesskapet og gi en mer helhetlig skolehverdag for elevene. Det vil også kunne gi bedre muligheter for samarbeid mellom lærere på tvers av trinnene og et stort, variert og godt fagmiljø.


Argumenter mot kommunedirektørens anbefalte forslag

Manglende vurdering av barnets beste:
Det virker som om barnets beste ikke er vurdert grundig nok i kommunedirektørens anbefalte forslag.
En samlokalisering av eksisterende skoler kan føre til overfylte klasserom og mindre fokus på et trygt og godt skolemiljø.
Det å stappe alle elevene i de ulike aldersgruppene inn i den eksisterende barneskolen kan føre til et utrygt miljø.
Den store aldersforskjellen mellom elevene krever at både innesonene og utesonene deles opp for å sikre et trygt og godt skolemiljø.
Dette er nødvendig for å forebygge mobbing og for å tilrettelegge for elevenes ulike behov.
Uten slike tiltak kan det bli vanskelig å skape en trygg og inkluderende hverdag for alle elever.

 

Trafikkutfordringer ved Skudeneshavn barneskole:
Trafikksituasjonen ved Skudeneshavn barneskole er allerede utfordrende.
En samlokalisering vil øke trafikkmengden ytterligere, noe som kan føre til farlige situasjoner for barna.
En ny skole ved den eksisterende ungdomsskolen vil kunne planlegges med bedre trafikkavvikling og tryggere skolevei.
Økonomiske usikkerheter ved rehabilitering:
Kostnadsestimatene for rehabilitering av eksisterende bygg er usikre, med en beregnet usikkerhet på +/- 30%.
Uforutsette utfordringer kan føre til betydelige kostnadsoverskridelser.
Nybygg gir en mer forutsigbar kostnadsramme og reduserer risikoen for uforutsette utgifter.

 

Begrenset kapasitet og fleksibilitet:
Rehabilitering av eksisterende bygg gir begrenset kapasitet og fleksibilitet for fremtidige behov.
En ny skole kan dimensjoneres for å møte både dagens og fremtidens elevtallsutvikling, og gir mulighet for tilpasninger etter hvert som behovene endrer seg.
Forskning om vellykkede 1-10 skoler:
Forskning viser at for å lykkes med en 1-10 skole er det viktig med et godt læringsmiljø, god skolekultur og tilstrekkelig ressurser. En ny skole kan bygges med moderne fasiliteter som støtter dette, mens rehabilitering av gamle bygg ofte ikke gir samme muligheter for å skape et optimalt læringsmiljø.
Langsiktig investering i utdanning:
Å bygge en ny skole er en langsiktig investering i utdanning og lokalsamfunnet. Det gir mulighet for å skape en skole som er tilpasset moderne pedagogiske prinsipper og som kan tiltrekke seg og beholde dyktige lærere.
Dette er viktig for å sikre god kvalitet på undervisningen og elevenes læringsutbytte.

 

Jeg håper at politikerne beholder skolestrukturen slik den er frem til en eventuell ny 1 – 10 skole står klar lokalisert ved den eksisterende ungdomsskolen i Skudeneshavn.
Dette vil være en investering i fremtiden for våre barn og unge, og sikre en god og trygg skolehverdag for alle elever i området.

Med vennlig hilsen Nina Wareberg, tidligere rektor ved Skudenes Ungdomsskole

 

 



Lokal annonse :

Du vil kanskje lese...

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet godtar du bruken av informasjonskapsler.  Les mer