Ukens andakt: Tro og følelser

Denne teksten er skrevet av en ekstern skribent som har gitt SkudenesNytt tillatelse til bruk.
Teksten tilhører den enkelte skribenten om ikke annet er oppgitt.
Teksten kan ikke kopieres / brukes uten samtykke fra den aktuelle skribent.


Følelsene har en avgjort plass i det kristne livet.  De beriker og gir fylde til troen.
En forkynnelse som underkjenner følelsenes  plass er ikke bibelsk.
Har det å elske med følelser å gjøre? Jo visst.
Og har ikke Mesteren som det første og største bud befalt oss å elske Herren og vår neste?  Selv om dette budet har mange flere dimensjoner enn følelsene, hører de også med.

Særlig nyfrelste opplever at følelsene er sterke. En venn av meg fortalte han gikk på skyer i flere uker etter han ble frelst.
Men så en dag er de borte og man konkluderer med selvfølge: Jeg er ikke en kristen lenger. Ja, er du ikke forankret i Guds ord kan det være lett å trekke en slik konklusjon.

Et par som er gift med hverandre opplever ikke alltid de samme brusende følelsene for hverandre.
Noen ganger kan det være dødt. Tviler de da på at de er gift med hverandre?  Nei, de har jo vigselsattesten. Der står det svart på hvitt.  Så sant en av dem ikke forlanger skilsmisse, er de gift med hverandre.

Slik også med en kristen. Det er i Guds ord og ikke i dine følelser du skal lete for å få svar på om du er en kristen.
For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. (Rom.10,9)
Tror du på Jesus og bekjenner hans navn?  Ja vel, da er du frelst.  Det står skrevet i Guds ord. Sørg for at du ikke bygger din frelse på noe så omskiftelig som dine følelser, men på det som er uomskiftelig i tid og evighet: Guds Ord.

Andakt av Ivar Vik fra boken “En Ild som skal spres

 

 



Lokal annonse :

Du vil kanskje lese...